Uczniowie z klasy II A matematyczno-fizycznej z LO STO w Słupsku zostali laureatami XVIII edycji Konkursu Młody Innowator 2024/25.
Warto podkreślić, że Jury „Młodego Innowatora” w kategorii „licea” przyznało ten zaszczytny tytuł tylko czterem zespołom z całej Polski,
Zespół z klasy II a LO STO w składzie:
Aleksander Kurzak
Borys Cholewczyński
uzyskał tytuł Laureata z wyróżnieniem. Wymienieni uczniowie pojechali po odbiór dyplomów i nagród. Wręczenie odbyło się podczas GALI NOT-u, 29 maja w Warszawie.
Opis projektu:
Wielu uczniów zmaga się z problemami ze wzrokiem, przez co mają trudności z odczytywaniem treści z tablicy i pełnym uczestnictwem w lekcjach. Chcemy, aby każdy uczeń — niezależnie od swojej wady wzroku czy miejsca w klasie — miał równy dostęp do wiedzy.
Projekt ma na celu stworzenie bardziej dostępnej przestrzeni edukacyjnej dla uczniów z wadami wzroku. Przeprowadziliśmy badania ankietowe wśród uczniów liceów, z których wynika, że 36% ma problemy ze wzrokiem, a część z nich ma trudność z odczytywaniem treści z tablicy.
Uczniowie w ankietach wskazali, że czują się stygmatyzowani (dosłownie tak ujęto problem w ankiecie), gdy każe im się przesiadać do pierwszej ławki. Ogromnym stresem jest też proszenie, by przeczytać zapis na tablicy z powodu zbyt indeksów przy zapisach wzorów z fizyki czy reakcji chemicznych.
W odpowiedzi zaprojektowaliśmy rozwiązanie techniczne obejmujące interaktywną tablice, rozdzielacz sygnału i dodatkowe ekrany dla uczniów siedzących dalej od tablicy. Pozwala to każdemu uczniowi na indywidualny dostęp do wyświetlanych materiałów w lepszym kontraście i jakości.
Projekt wspiera inkluzywność, poprawia komfort nauki i zmniejsza barierę edukacyjną dla uczniów niedowidzących – bez konieczności zmiany miejsca w klasie czy ograniczania się do notatek kolegów.